هنگامی که میخواهید یک کارت گرافیک جدید خریداری کنید، با مشخصات مختلف و زیادی در کارت روبرو خواهید شد. یکی از این موارد عبارت “teraflop rating” و یا “رتبه بندی ترافلاپ” است. teraflop rating محاسبهی عملکرد پردازنده گرافیکی شما را تعریف میکند و اغلب از موارد مهم برای مقایسهی کارتهای گرافیکی باهم است. در این مقاله به تعریف واحد ترافلاپس پرداخته و با جزییات بیشتر آن آشنا میشویم.
گیگاهرتز واحد اندازه گیری سرعت کلاک پردازنده است، در حالی که ترافلاپس یک اندازه گیری ریاضی مستقیم از عملکرد کامپیوتر است. به عبارتی ترافلاپ به معنای توانایی یک پردازنده جهت محاسبه یک تریلیون ممیز شناور در ثانیه میباشد. به عنوان مثال پردازندهای با TFLOPS 6 میتواند به طور متوسط 6 تریلیون واحد ممیز شناور در هر ثانیه انجام دهد.
معمولاً اعداد ممیز شناوری به عنوان اعداد واقعی شناخته میشوند و در گیمینگ نسبت به دیگر زمینهها اهمیت بیشتری دارد. زیرا پردازندههای مرکزی و گرافیکی معمولاً با اعداد نقطه ثابت سروکار ندارند. Floating-Point calculations یا اعداد ممیز شناور، مجموعهای از همه اعداد از جمله اعداد صحیح، اعداد با اعشار و اعداد غیر منطقی مانند پی و غیره هستند. محاسبه ممیز شناور هر محاسبه محدود است و از اعداد ممیز شناور به ویژه اعشار از دیدگاه محاسباتی استفاده میشود که بسیار مفیدتر از بررسی محاسباتی نقطه ثابت (اعداد صحیح کامل) است. چرا که اغلب پردازش کامپیوترها شامل اعداد ممیز شناور محدود میشود.
طبق ادعای مایکروسافت، پردازندهی گرافیکی Xbox Series X میتواند 12 واحد ترافلاپس کارایی داشته باشد. این مقدار نسبت به کنسول سری Xbox One X دو برابر است! با وجود چنین پردازندههایی میتوان جهشی در تولید پردازش و گرافیک مشاهده کرد. البته در نظر داشته باشید که سرعت پردازنده تنها عامل برای عملکرد خوب در بازی نیست. داشتن تعداد گرافیک بیشتر و نرخ فریم یکی از عوامل اصلی در گیمینگ حرفهای به شمار میرود.
توان محاسباتی بالا، موجب توان بیشتر، نرخ فریم و وضوح بالاتر، همچنین ردیابی پرتوهای شتابدار سخت افزاری میشود. این موضوع با پیاده سازی یک الگوریتم سفارشی برای قابلیت نرخ سایه زنی متغیر (VRS)، بیشتر تقویت میشود. قابلیت VRS کمک میکند تا عملکرد در مواردی که مورد نیاز است به حداکثر و یا حداقل برسد.
FLOPS محاسبه میکند که یک پردازنده چند معادله شامل اعداد ممیز شناور را در ثانیه حل میکند. توانهای متفاوتی برای FLOPS وجود دارد که برای هر سیستم متفاوت است. به عنوان مثال یک یک سیستم معمولی ممکن است برای تمام عملیات خود فقط به 10 فلاپس (FLOPS) نیاز داشته باشند. در حالی که ممکن است دستگاه دیگری به اندازهی مگافلاپ (یک میلیون واحد ممیز شناور)، گیگافلاپ (یک میلیارد) و یا ترافلاپس (یک تریلیون) واحد عملیات ممیز شناور بر ثانیه نیاز داشته باشد.
ترافلاپسها معمولاً موجب سرعتهای بالاتر و گرافیک بهبود یافته میشوند. آنها میتوانند سرعتهای فوق العاده بالایی ارائه دهند که در سالهای گذشته جزو محالات بوده است. بسیاری از دستگاهها با محدودهی خاصی از TFLOPS سازگار هستند که امروزه 56 واحد ترافلاپس به عنوان یک واحد استاندارد شناخته میشود. ترافلاپسها تنها یکی از عوامل تأثیر گذار در عملکرد پردازنده نیستند و مواردی مانند سرعت هسته پردازندهها و بافرهای فریم نیز میتوانند توان یک پردازنده را تعیین کنند. گاهی پردازندههای گرافیکی با عدد ترافلاپس بیشتر، عملکرد نسبتاً پایینی دارند. میتوان گفت آنچه در آخر به عنوان عملکرد نهایی نصیبتان میشود، به عوامل مختلفی بستگی دارد.