• 52147 - 021
  • info@digitalwarranty.ir
  • تهران، خیابان ولیعصر، خیابان طالقانی، ضلع شمال غربی میدان فلسطین، پلاک 17، طبقه 2
  • 52147 - 021
  • info@digitalwarranty.ir
  • 52147 - 021 / 88891020 - 021
  • info@digitalwarranty.ir
هارد اکسترنال یا اینترنال؛ کدام یک انتخاب بهتری برای شماست؟
هارد اکسترنال یا اینترنال؛ کدام یک انتخاب بهتری برای شماست؟
هارد اکسترنال یا اینترنال؛ کدام یک انتخاب بهتری برای شماست؟

هارد اکسترنال یا اینترنال؛ کدام یک انتخاب بهتری برای شماست؟

مقایسه‌ی هارد اکسترنال و اینترنال

در هنگام انتخاب هارد برای سیستم، با دو گزینه‌ی هارد اکسترنال و اینترنال مواجه می‌شوید. هردو نوع هارد دیسک مزایا و معایبی دارند که البته اکثر کارشناسان استفاده از هارد دیسک اکسترنال را به دلیل استفاده‌ی آسان‌تر به شما پیشنهاد می‌دهند. اما با این حال هارد دیسک اینترنال نیز دارای ویژگی و نکاتی است که برای برخی از کاربران مزیت محسوب می‌شود. در این مقاله، خصوصیات هارددیسک داخلی و خارجی و همچنین تفاوت هر یک را با هم بررسی می‌کنیم تا در هنگام خرید، بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

تفاوت بین هارددیسک داخلی و خارجی

اولین تفاوت بین این دو مربوط به چگونگی نصبشان می‌شود. هارد دیسک اینترنال در داخل لپ تاپ و یا کیس نصب می‌شود؛ در حالی که هارد دیسک اکسترنال از طریق USB و یا FireWire به سیستم اتصال پیدا می‌کند. به عبارتی هارد اینترنال در داخل دستگاه و هارد اکسترنال در خارج از دستگاه ذخیره‌ی داده‌ها را انجام می‌دهد. این که کدام یک از نظر نصب گزینه‌ی بهتری است، بستگی به سلیقه و نیاز کاربر دارد. از نظر عملکرد نیز هردو هارد کارکرد تقریباً مشابهی دارند. هاردها دارای صفحات چرخانی هستند که با چرخیدن دیسک روی بازو، داده‌ها را روی دیسک مغناطیسی می‌نویسند. به این ترتیب فایل‌ها ذخیره می‌شوند و در صورت نیاز، داده‌ها بازیابی خواهند شد. نکته‌ی یکسان و مهمی که در خصوص همه‌ی حافظه‌های ذخیره سازی صدق می‌کند، اهمیتشان در یک سیستم است. در ادامه، نکات لازم به بررسی هنگام خرید هارد را بررسی می‌کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

خرید هارددیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل Red Plus ظرفیت 8 ترابایت

هارددیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل Red Plus ظرفیت 8 ترابایت گزینه‌ی پیشنهادی جهت ذخیره سازی NAS

 

در ادامه، مزایا و معایب هر کدام را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم:

مزایای استفاده از هارد دیسک اکسترنال

  1. نصب آسانی داشته و با استفاده از کابل به USB و یا FireWire وصل می‌شود
  2. فایل‌ها به صورت مستقیم در هارد ذخیره می‌شوند
  3. برای انتقال فایل از دستگاهی به یک دستگاه دیگر گزینه‌ی مناسبی است. برای مثال اگر بخواهید بازی‌های مختلف را روی پلی استیشن 4 خود اجرا کرده و یا فایل‌های کاری خود را به سیستم خانگیتان منتقل نمایید، استفاده از یک هارددیسک اکسترنال توصیه می‌شود
  4. با وجود عدم دسترسی به سیستم خانگی، باز هم می‌توانید در هر مکانی از هارد اکسترنال خود و نسخه‌ی پشتیبان داده‌ها بهره مند شوید
  5. امکان ذخیره‌ی فایل‌های سنگین و پر حجم در هاردهای اکسترنال با ظرفیت بالا وجود دارد
  6. دارای وزن سبک، ابعاد جمع و جور و قابلیت حمل هستند. از این رو می‌توانید از هارد اکسترنال جهت استفاده در بیرون از منزل و یا محیط کاری استفاده کنید
  7. از نظر خرابی سیستم و از بین رفتن فایل‌ها، امینت بیشتری نسبت به هارد اینترنال دارد
  8. اکثر رایانه‌ها فضای لازم برای نصب هارد دوم را ندارند و حتی در صورت امکان، باز و بسته کردن سیستم کار دشواری است. بنابراین انتخاب یک هارد اکسترنال مناسب برای ارتقای فضای ذخیره سازی بیشتر توصیه می‌شود

 

خرید هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Passport ظرفیت 1 ترابایت

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Passport ظرفیت 1 ترابایت، انتقال اطلاعات با حداکثر سرعت 5 گیگابایت بر ثانیه

 

معایب استفاده از هارد اکسترنال

  1. فناوری جدید و پیچیده‌تری نسبت به هارد اینترنال دارد، درنتیجه گران‌تر است
  2. ذخیره‌ی داده‌ها کندتر صورت می‌گیرد. زیرا اطلاعات از طریق کابل منتقل می‌شوند
  3. به دلیل عدم نگهداری در یک فضای ثابت، احتمال ضربه، شکستن و آسیب بیشتر است
  4. با وجود قابلیت حمل و ابعاد کوچکی که دارد، احتمال گم شدن هارد نیز می‌باشد

مزایای استفاده از هارد دیسک اینترنال

  1. هاردهای داخلی در ذخیره‌ی فایل‌ها، عملکرد سریع‌تری دارند. زیرا مستقیماً با مادربرد در ارتباطند و اطلاعات از طریق کابل منتقل نمی‌شود
  2. هارد دیسک اینترنال همواره روی سیستم نصب است. بنابراین  در هنگام استفاده از سیستم، نگرانی بابت در دسترس نبودن فایل‌ها نخواهید داشت
  3. به طور معمول هارددیسک‌های داخلی نسبت به هارد دیسک‌های خارجی فضای ذخیره سازی بیشتری دارند.
  4. نسبت به هارددیسک‌های اکسترنال مقرون به صرفه‌تر هستند و ارزش خرید بیشتری دارند

 

خرید هارددیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل Purple ظرفیت 8 ترابایت

هارددیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل Purple ظرفیت 8 ترابایت انتخابی برای سیستم‌های امنیتی نظارتی

 

معایب استفاده از هارد دیسک اینترنال

  1. هاردهای داخلی، درون رایانه ثابت هستند و نمیتوانید در زمان لزوم آن‌ها را از دستگاه خارج کرده و داخل سیستم دیگری قرار دهید. درصورتی هارددیسک‌های خارجی این مزیت را دارند.
  2. اگر قصد ارتقای هارددیسک داخلی را داشته باشید، باید آن‌ها به طور کامل از دستگاه خارج کنید که احتمالا این وظفیه بر عهده‌ی خودتان باشد!

کدام هارد برای ما مناسب‌تر است؟

انتخاب بین این دو حافظه‌ی ذخیره سازی، به سلیقه‌ی شخصی شما بیشتر بستگی دارد. شما حتی می‌توانید علاوه بر استفاده از یک هارد دیسک داخلی، از یک هارد خارجی نیز استفاده نمایید. یک هارددیسک اکسترنال را می‌توان به عنوان یک فلش USB بزرگ در نظر گرفت که قابلیت حمل و استفاده‌ی آسان دارد. گزینه‌ی دیگر در بین حافظه‌ها، استفاده از فضای ذخیره سازی ابری است. استفاده از حافظه‌ی ذخیره سازی داخلی و ابری به صورت ترکیبی نیز می‌تواند پیشنهاد خوبی برای کاربرانی باشد که تعداد زیادی فایل جهت ذخیره و استفاده دارند. نکته‌ی مهم برای انتخاب، این است که بتوانید بهترین عملکرد را دریافت کنید.

اگر به یک هارد برای انجام کارهای پیچیده مانند پارتیشن بندی نیاز دارید، هاردیسک داخلی بهترین گزینه است. تقسیم بندی یک درایو داخلی نسبت به درایو خارجی آسان‌تر است. اما با این حال هاردهای خارجی نیاز به قالب بندی خاصی ندارند و می‌توانند انتخاب مفیدی برای شما محسوب شوند.

اگر محافظت فیزیکی هارد برای شما اهمیت بیشتری دارد، توجه کنید که هردو هارد دارای محفظه‌ی مخصوص جهت نگهداری است. از نظر فنی درایوهای داخلی داخل یک محفظه نیستند، اما با پوشش کیس یا بدنه‌ی لپ تاپ محافظت می‌شوند. بنابراین خیالتان بابت آسیب‌های احتمالی ناشی از آب یا گرد و خاک راحت خواهد بود. هارددیسک اکسترنال نیز دارای یک پوشش مخصوص جهت حفاظت است و می‌تواند به خوبی از هارد نگهداری کند.

از نظر هزینه و قیمت، به طور کلی هارد دیسک اکسترنال گران‌تر است. اما بر اساس نام، برند، مدل و ظرفیت هارد ممکن است هزینه‌ها متفاوت باشد.

در مجموع برای خرید هارد مناسب، می‌توانید با توجه به قابلیت حمل، میزان اهمیت شرایط نگهداری، چگونگی عملکرد مدنظر و قیمت خرید بهترین انتخاب را داشته و از بالاترین عملکرد برخوردار شوید.

جمع بندی

همانطور که گفتیم، اصلی‌ترین تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال در خصوص نحوه‌ی نصب روی سیستم است. درایوهای اکسترنال به صورت خارجی و درایوهای اینترنال داخل سیستم نصب می‌شوند. هارددیسک‌های داخلی دارای مزایای مختلفی مانند ظرفیت ذخیره سازی بیشتر، سهولت پارتیشن بندی و نگهداری بهتر در داخل رایانه هستند. هاردهای اکسترنال نیز قابلیت حمل داشته و می‌توانند تبادل داده بین دستگاه‌ها را انجام دهند که البته نیازی به پارتیشن بندی نخواهند داشت. درایو اینترنال سریع‌تر و ارزان‌تر است، اما معمولاً نمی‌توان از دو هارد داخلی روی سیستم استفاده کرد. اینکه کدام مدل هارد را برای سیستمتان انتخاب کنید، بسته به نوع کاربری مدنظر و راحتی شما دارد.

نظر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.